Mange folkedansere kender og elsker “Himmelsengen”. Der er fart over feltet, den er nem at lære og på en finurlig måde får man hele tiden en ny partner. Indtil man til sidst lander hjemme på egen plads hos egen i…. himmelsengen. Beskrivelsen og noden kommer nedenfor, så I kan tage den på programmet, når Corona-situationen er forbedret.
Dansens navn er en oversættelse af “Four Poster Bed”. Prøv at google det! Du vil bemærke, at der ikke er så mange hits. Så måske er der tale om en lokal, dansk begejstring for dansen. Historisk kan dansen spores tilbage til 1945. Dengang var det calleren Charley Thomas, der føjede noget nyt til en kendt figur. En anden caller ved navn Rickey Holden tog den på sit repertoire. Det var sansynligvis ham, der eksporterede dansen til Danmark i 70’erne. Beskrivelsen udkom i et lille hæfte, som han skrev sammen med Hanna Asmussen… og derefter gik dansen sin sejrsgang i Danmark.
Og nu er det måske tid til en ny tur i Himmelsengen?
Beskrivelse
Opstilling: 4 par i kvadrille.
Trin: Gangtrin og hurretrin.
1. tur figur A | Frem og tilbage, forbi modstående og sving en ny |
---|---|
1-2 | 1. par og 2. par går mod hinanden og fra hinanden (2 x 4 gangtrin). |
3-4 | Derefter går samme par forbi modstående par (som om man gav højre hånd til modstående). På modstående plads skilles parret, hvor herren går til venstre (bagom herren i henholdsvis 3 og 4. par), mens damen går til højre bagom damen i henholdsvis 3. og 4. par. De aktive dansere møder således modstående danser bag 3. og 4 par (8 gangtrin). |
1-2 | 1. og 2. par sving modstående danser (8 hurretrin). De slutter ved at stå imellem herren og damen, som de har svinget bag. På den måde er der dannet to rækker, der står overfor hinanden. Den aktive dame står på højre side af den aktive herrer. |
3-4 | De to rækker går mod hinanden og fra hinanden (2 x 4 gangtrin). |
5-6 | De aktive dansere (1. herre med 2. dame samt 2. herre med 1. dame) går forbi modstående, som om man gav højre hånd og derefter til hver sin side rundt om dame og herre i par 3 og 4. (8 gangtrin). Man møder nu egen danser, men på modsatte plads. |
7-8 | Sving egen partner (8 hurretrin). Derefter opstilling på rækker. Aktiv dame står på højre side af den aktive herre. |
9-10 | Rækkerne mod hinanden og fra hinanden (2 x 4 gangtrin). |
11-12 | Aktive dansere står stadig med egen danser. De går forbi modstående danser, som om man gav højre hånd og til hver sin side rundt om herren og damen i par 3 og 4. De møder nu danseren, der oprindeligt var modstående danser (8 gangtrin). |
1-2 | Sving modstående danser (8 hurretrin) og opstilling på rækker. |
3-4 | De to rækker går mod hinanden og fra hinanden (2 x 4 gangtrin). |
1-2 | Aktive dansere går forbi modstående danser som om man gav højre hånd, derefter til hver sin side rundt om herren og damen i par 3 og 4 (8 gangtrin). Mød egen danser på egen plads (8 gangtrin). |
3-4 | Alle 4 par svinger egen danser på egen plads (8 hurretrin). Alle slutter på deres oprindelige plads. |
1. tur figur B | Enhåndsmøller og promenade |
5 | Venstre enhåndsmølle med fremmed danser – 1 omgang (4 gangtrin). |
6 | Højre enhåndsmølle med egen danser – 1 omgang (4 gangtrin). |
7-8 | Venstre enhåndsmølle med fremmed danser – 1 1/2 omgang (8 gangtrin). Slut med sidevendt korsgreb og front fremad i danseretning. |
9-12 | Promenade 1 omgang i kvadrillen – slut på herrens plads (16 gangtrin). |
2. tur | 1. og 2. par er opførende |
1-12 + 1-12 | 1. og 2. par er opførende par. Bemærk, at de fire damer står på en ny plads ved begyndelsen af 2. tur. Det betyder, at de 4 opførende dansere er dem, der oprindeligt var 1. herre, 2. herre, 3. dame og 4. dame. Efter 4 ture har alle dansere prøvet at være opførende 2 gange. |
3. tur | 3. og 4. par er opførende |
1-12 + 1-12 | Danserne, der nu står på 3. og 4. pars plads er opførende par. |
4. tur | 3. og 4. par er opførende |
1-12 + 1-12 | Danserne, der nu står på 3. og 4. pars plads er opførende par. |
Afslutning | Kreds, sving og promenade |
1-4 | Stor kreds til venstre (16 gangtrin). |
1-4 | Stor kreds til højre (16 gangtrin). |
5-8 | Sving med egen partner (16 hurretrin). |
9-12 | Sidevendt korsgreb med egen danser og promenade kredsen en omgang rundt (16 gangtrin). |
Musik
Her kan du høre, hvordan melodien lyder:
Foto: En glad aften til kønsneutral dan
Billedet i dette blogindlæg er taget i forbindelse med “Denver Gender-Free Contra Dance”. Det er en del af en bevægelse, hvor de stilmæssigt danser noget, som minder om folkedans. Det sker på en måde, hvor de klassiske kønsmønstre er lagt på hylden. Du danser den rolle, som du har lyst til og med den, du gerne vil. Historisk set går denne bevægelse tilbage til 70’erne, men de seneste år har den tage ekstra fart.
Dette folke-miljø startede med en ide om at tænke i nye og rummelige baner. Diskussionen har medført, at man har arbejdet nye måder, hvorpå man kan holde en danseaften eller danseweekend. Hvis begreber som 1. herre og damemølle ikke findes… hvad gør man så?
Måske har du set en opvisning med handidans? I den sammenhæng har man nogle gange givet “herrerne” bånd på. Derefter var det nemt at sige: Dem med bånd på går nu til venstre. Dette blev i starten adopteret af bevægelsen for kønsneutral kontradans. Danseren, der startede på venstre side i parret blev kaldt “bæreren”, mens danseren til højre var “ikke-bæreren”. Men hvad gør man så, hvis én vil skifte rolle undervejs? Det fik en gruppe mennesker til at lægge hovederne i blød.
Noget at tænke over for alle damer og herrer
Flere foreslag kom op til overfladen. Alle havde de nogle fordele og ulemper. Her skal vi ikke gå ned i detaljerne, men i skrivende stund er ordene “Lark” (lærke) og “Robin” (rødkælk) meget i brug. Dette fuglepar er ikke grebet ud af den blå luft. “Lark” starter på L – ligesom det engelske ord for venstre (left). På samme måde er “Robin” valgt fordi det har den merit, at ordet starter på R – ligesom det engelske ord for højre (right).
En af frontfigurerne i denne bevægelse er Will Loving. Det er også ham, der har taget det livsbekræftende billede i dette blogindlæg. Her er hans syn på sagen: “Den største modstand kommer fra dansere, som har danset i mange år. De vil gerne have at ting er, som de altid har været. De forstår ikke, at når man holder fast i beskrivelserne “herre” og “dame”, risikerer man, at dansen kommer til at uddø, fordi der mangler unge dansere og dem med “høj kulturel bevidsthed”. Mange opfatter de kønnede ord som intollerant og kulturelt tonedøvt. Personligt ville jeg tøve med at medbringe venner til dansebegivenheder, hvor der bruges betegnelser som dame og herre. Især hvis det er venner, der opfatter sig selv om queer, non-binær eller trans”.
Dette giver klart noget at tænke over. Dansebeskrivelsen af “Himmelsengen” er beskrevet på en klassisk folkedansemåde. Er der noget vundet ved det? Hvorfor ikke ændre det til noget, der er mere inkluderende? Og hvordan med vores danseaftner? Måske er det tid at gentænke nogle af vores faste begreber. Og måske måden vi danser sammen på Disse overvejelser fortjener mere plads og tid til modning.
Skriv et svar